En aquesta tasca el que farem será crear una base de dades, així que el que farem primer serà obrir l’OpenOffice i l’assistent per base de dades.
1. En primer lloc seleccionarem el pas 1 (Seleccionar base de datos)
i farem click a Crear una nueva base de
datos i click a Siguiente.
2. Al pas 2 (Guardar i continuar), a la pregunta de l’assistent de si
volem registrar la base de dades en OpenOffice, fem click a Si,
registrar la base de datos i a Abrir
la base de datos para editar. Per
acabar fem click a Finalizar.
D’aquesta
forma tindrem localitzades les dades i com s’organitzen. L’opció
Abrir la base da datos para editar ha d’estar marcada
obligatòriament, ja que si no, després de crear la base de dades es
tancaria.
3. Per finalitzar escollim on guardarem la nostra base de dades i el nom
d’aquesta. El nom de la base de dades serà Contactes
i la carpeta Base
de dades.
4.
Una vegada tenim creada la nostra base de dades, ens apareix
l’entorn de treball de BBDD que està dividit en quatre zones:
Creació
de taules
Per
crear la nostra primera taula, ens posem al menú de taules i fem
click a Crear una tabla en modo de
diseño …
Ens
apareixerà una pantalla per definir les columnes que tindrà la
taula. A cada una d’elles indicarem el nom, el tipus de dades i una
breu descripció de les dades que emmagatzemarà aquesta columna.
A la
primera fila de la columna Nombre del campo escrivim
Id_contacte. El tipus de camp podem escollir-lo de varies
formes: pitjant la tecla Intro, pitjant sobre la tecla
Tabulació o fent click amb el ratolí sobre la mateixa
columna. Per defecte ens sortirà Text (VARCHAR), però per
canviar aquesta dada, haurem de fer click amb el botó dret esquerre
del ratolí sobre la fletxa de la llista desplegable de la dreta. En
aquest cas escollirem Enter (INTEGER).
Aquest
camp és el que identificarà cadascun dels contactes de la base de
dades i farem que sigui la nostra Clau primària. Aquesta clau
ens defineix que aquest camp ha de tenir un valor per a cada fila de
taula i que aquest valor no pot repetir-se a cap fila.
Per
fer que el camp Id_contactes sigui la nostra Clau primària farem
click a la part esquerre del camp i amb el botó dret del ratolí fem
click a Llave primaria.
D’aquesta
forma la clau ens indicarà que és la Clau
primària.
Un
cop hem sinserit aquest camp, anirem inserint la resta Nom, cognoms,
telèfon, relació, email, data de naixement, lloc de naixement i
treballa si/no
Quan
tenim tots els camps amb les seves propietats, guardem la taula. Fem
click sobre la icona de disquette, ens apareixerà una finestra on
haurem d’escriure el nom Contactes i
per acabar click a Aceptar
Fets
tots els passos, la nostra taula de Contactes apareix dins
l’apartat Taules (situat a la part dreta de la finestra
principal de la BBDD).
Edició
de dades
Feta la taula
Contactes aprendrem a editar files de dades, és a dir,
editarem les dades de cada un dels contactes per poder modificar el
seu contingut. Aquestes dades les podrem editar com Full de dades
o per mitjà d’un Formulari.
a.
Inserció de dades.
Per inserir dades
per mitjà del Full de dades ens hem de situar a la pantalla
principal de la BBD a l’apartat Taules i fer doble click amb
el botó esquerre del ratolí sobre la taula Contactes o fer
doble click amb el botó dret del ratolí i seleccionar l’opció
Obrir. D’aquesta forma ens apareixerà la pantalla Full
de dades.
En
primer lloc podrem veure les columnes que hem definit i cap fila
inserida, ja que acabem de crear la taula. Al principi de la fila
surt un estel groc, que senyala el lloc on està la nova fila per
inserir el primer contacte.
A la
columna Treballa comprovarem que apareix un quadrat a sota,
aquest ens indica que és un camp del tipus Si/No.
La
columna Id_Contactes és un camp automàtic, per tant no hem
d’introduir cap data, ja que ho farà de forma automàtica.
Després
d’inserir les dades les haurem de guardar, per fer-ho farem click a
Archiu/desa el registre actual
Aquesta
és la nostra Taula de contactes. Aquí podrem afegir tants
contactes com volguem, ordenar-los, filtrar dades ....
b.
Navegació, ordenació i filtratge de dades.
A la part
inferior de la finestra veurem la Barra de navegació entre
registres. Aquesta barra ens mostra la fila en la que estem sobre
el total de files que tenim, per aquest ordre, per anar a la primera
fila, a l’anterior, a la següent, a la última o crear una de
nova.
Tenim
tres opcions d’ordenació:
-
Ordenar de forma ascendent en funció de la columna escollida.
-
Ordenar de forma descendent en funció de la columna escollida.
L’opció
d’especificar els criteris de classificació, és la més
completa ja que ens dóna la possibilitat d’establir fins a tres
columnes diferents per ordenar la prioritat de les files. Si a la
primera columna hi ha valors repetits, s’aplica el criteri de
selecció de la segona columna i així successivament.
Per
ordenar les nostres files en funció de la columna Relació farem
click a la icona Ordena, se’ns obrirà una finestra, on
haurem d’ordenar els camps Relació de forma ascendent, el
Nom de forma ascendent i la Data de naixement de més
jove a més gran. Per acabar farem click a Aceptar.
Aquest
és el resultat que obtindrem, els noms ordenats per ordre alfabètic
i en ordre descendent en funció de la data de naixement
Si
volem tornar a deixar com estava la taula, escollim ordenar per la
Id_contacte i la resta no posem res.
Les
opcions de filtrar dades ens permeten escollir quines dades
volem que es mostrin. Les quatre opcions (per l’ordre que apareixen
els botons) són:
Filtratge
automàtic. Filtra les files segons el
contingut del cam seleccionat. Per exemple si ens posem en el camp
lloc de naixement i seleccionem Barcelona, fent click al filtre
automàtic només veurem les files dels nascuts a Barcelona.
Per
tornar a tenir totes les dades hem de fer click a la icona Usar
filtre i tornarem a tenir totes les dades. O fer click a Eliminar
filtre així es mostraràn totes les files.
Usar
o no el filtre, conmuta entre les
vistes amb i sense filtre.
Filtre
predeterminat, permet establir opcions
de filtre de forma semblant a les establertes amb els criteris
d’ordenació.Eliminar filtre, de manera que es mostrin totes les files.
Per
acabar establirem diferents criteris de filtrat, com mostrar les
persones nascudes a Barcelona i nascudes entre 1960 i 1970.
Per modificar el valor d’algun camp d’alguna fila, ens hem de situar amb el cursor en el valor a canviar i tornar-lo a escriure. En els casos dels Camps Si/No, els marquem o desmarquem.
Per esborrar una fila sencera, ens situem a l’inici de la fila, seleccionem eliminar fila amb el botó dret del ratolí i fem click a l’opció SI.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada