Subscribe:

diumenge, 9 de juny del 2013

Tasca 1. Creem una taula de base de dades



En aquesta tasca el que farem será crear una base de dades, així que el que farem primer serà obrir l’OpenOffice i l’assistent per base de dades.

      1. En primer lloc seleccionarem el pas 1 (Seleccionar base de datos) i farem click a Crear una nueva base de datos i click a Siguiente.
      2. Al pas 2 (Guardar i continuar), a la pregunta de l’assistent de si volem registrar la base de dades en OpenOffice, fem click a Si, registrar la base de datos i a Abrir la base de datos para editar. Per acabar fem click a Finalizar.
D’aquesta forma tindrem localitzades les dades i com s’organitzen. L’opció Abrir la base da datos para editar ha d’estar marcada obligatòriament, ja que si no, després de crear la base de dades es tancaria.
     3. Per finalitzar escollim on guardarem la nostra base de dades i el nom d’aquesta. El nom de la base de dades serà Contactes i la carpeta Base de dades.
     4. Una vegada tenim creada la nostra base de dades, ens apareix l’entorn de treball de BBDD que està dividit en quatre zones:

Creació de taules
Per crear la nostra primera taula, ens posem al menú de taules i fem click a Crear una tabla en modo de diseño …
Ens apareixerà una pantalla per definir les columnes que tindrà la taula. A cada una d’elles indicarem el nom, el tipus de dades i una breu descripció de les dades que emmagatzemarà aquesta columna.
A la primera fila de la columna Nombre del campo escrivim Id_contacte. El tipus de camp podem escollir-lo de varies formes: pitjant la tecla Intro, pitjant sobre la tecla Tabulació o fent click amb el ratolí sobre la mateixa columna. Per defecte ens sortirà Text (VARCHAR), però per canviar aquesta dada, haurem de fer click amb el botó dret esquerre del ratolí sobre la fletxa de la llista desplegable de la dreta. En aquest cas escollirem Enter (INTEGER).
Aquest camp és el que identificarà cadascun dels contactes de la base de dades i farem que sigui la nostra Clau primària. Aquesta clau ens defineix que aquest camp ha de tenir un valor per a cada fila de taula i que aquest valor no pot repetir-se a cap fila.
Per fer que el camp Id_contactes sigui la nostra Clau primària farem click a la part esquerre del camp i amb el botó dret del ratolí fem click a Llave primaria.
D’aquesta forma la clau ens indicarà que és la Clau primària.
Un cop hem sinserit aquest camp, anirem inserint la resta Nom, cognoms, telèfon, relació, email, data de naixement, lloc de naixement i treballa si/no
Quan tenim tots els camps amb les seves propietats, guardem la taula. Fem click sobre la icona de disquette, ens apareixerà una finestra on haurem d’escriure el nom Contactes i per acabar click a Aceptar

Fets tots els passos, la nostra taula de Contactes apareix dins l’apartat Taules (situat a la part dreta de la finestra principal de la BBDD).

Edició de dades
Feta la taula Contactes aprendrem a editar files de dades, és a dir, editarem les dades de cada un dels contactes per poder modificar el seu contingut. Aquestes dades les podrem editar com Full de dades o per mitjà d’un Formulari.


    a. Inserció de dades.
Per inserir dades per mitjà del Full de dades ens hem de situar a la pantalla principal de la BBD a l’apartat Taules i fer doble click amb el botó esquerre del ratolí sobre la taula Contactes o fer doble click amb el botó dret del ratolí i seleccionar l’opció Obrir. D’aquesta forma ens apareixerà la pantalla Full de dades.
En primer lloc podrem veure les columnes que hem definit i cap fila inserida, ja que acabem de crear la taula. Al principi de la fila surt un estel groc, que senyala el lloc on està la nova fila per inserir el primer contacte.
A la columna Treballa comprovarem que apareix un quadrat a sota, aquest ens indica que és un camp del tipus Si/No.
La columna Id_Contactes és un camp automàtic, per tant no hem d’introduir cap data, ja que ho farà de forma automàtica.
Després d’inserir les dades les haurem de guardar, per fer-ho farem click a Archiu/desa el registre actual
Aquesta és la nostra Taula de contactes. Aquí podrem afegir tants contactes com volguem, ordenar-los, filtrar dades ....

b. Navegació, ordenació i filtratge de dades.

A la part inferior de la finestra veurem la Barra de navegació entre registres. Aquesta barra ens mostra la fila en la que estem sobre el total de files que tenim, per aquest ordre, per anar a la primera fila, a l’anterior, a la següent, a la última o crear una de nova.
Tenim tres opcions d’ordenació:
- Especificar els criteris de classificació per a visualitzar les dades.
- Ordenar de forma ascendent en funció de la columna escollida.
- Ordenar de forma descendent en funció de la columna escollida.

L’opció d’especificar els criteris de classificació, és la més completa ja que ens dóna la possibilitat d’establir fins a tres columnes diferents per ordenar la prioritat de les files. Si a la primera columna hi ha valors repetits, s’aplica el criteri de selecció de la segona columna i així successivament.
Per ordenar les nostres files en funció de la columna Relació farem click a la icona Ordena, se’ns obrirà una finestra, on haurem d’ordenar els camps Relació de forma ascendent, el Nom de forma ascendent i la Data de naixement de més jove a més gran. Per acabar farem click a Aceptar.

Aquest és el resultat que obtindrem, els noms ordenats per ordre alfabètic i en ordre descendent en funció de la data de naixement
Si volem tornar a deixar com estava la taula, escollim ordenar per la Id_contacte i la resta no posem res.
Les opcions de filtrar dades ens permeten escollir quines dades volem que es mostrin. Les quatre opcions (per l’ordre que apareixen els botons) són:
Filtratge automàtic. Filtra les files segons el contingut del cam seleccionat. Per exemple si ens posem en el camp lloc de naixement i seleccionem Barcelona, fent click al filtre automàtic només veurem les files dels nascuts a Barcelona.
Per tornar a tenir totes les dades hem de fer click a la icona Usar filtre i tornarem a tenir totes les dades. O fer click a Eliminar filtre així es mostraràn totes les files.
Usar o no el filtre, conmuta entre les vistes amb i sense filtre.
Filtre predeterminat, permet establir opcions de filtre de forma semblant a les establertes amb els criteris d’ordenació.
Eliminar filtre, de manera que es mostrin totes les files.
Per acabar establirem diferents criteris de filtrat, com mostrar les persones nascudes a Barcelona i nascudes entre 1960 i 1970.

c. Modificació i eliminació de dades.
Les dades d’una base de dades no són estàtiques, poden tener modificacions al llarg del temps o inclús desaparèixer per diferents motius. Modificar i eliminar dades de les nostres taules és un procés molt habitual i senzill que no comporta problemes.
Per modificar el valor d’algun camp d’alguna fila, ens hem de situar amb el cursor en el valor a canviar i tornar-lo a escriure. En els casos dels Camps Si/No, els marquem o desmarquem.
Per esborrar una fila sencera, ens situem a l’inici de la fila, seleccionem eliminar fila amb el botó dret del ratolí i fem click a l’opció SI.





0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada